- Back to Home »
- pendidikan »
- Tuladha Carita Kanggo Kelas XII
Posted by : Unknown
Selasa, 16 Desember 2014
Cerita Kanggo Kelas XII Semester
I
DEWA
RUCI
Madeg
kraton Astinapura Prabu Dhestarastra kaadep dening pyta mbarebe, Duryudana,
Patih Sengkuni, ln Pandhita Krepo. Surasane pirembugan ana gandheng cenenge
karo peprentahan Astina ing tembe burine marang para Kurawa, ngengeti para
Pandhawa wis wiwit diwasa. Duryudana ngesuk bapake, kapan dheweke bakal
winisuda dadi Ratu Anom ing Astina. Sawetara Sengkuni budidaya mbujuk Prabu
Dhestarastra, supaya hak tumrap keprabon lan Pandhawa, kepiye nasibe para
Kurawa kang cacahe ana status bocah? Sawijining cara yaiku ngelongi kekuwatane
Pandhawa. Amarga kekuwatane Pandhawa dumunung marang Bima, mula Bima kudu
disingkirake.
Dene ing
keputren Astina Dewi Gendari mahargya rawuhe Prabu Dhestarastra. Dewi Gendari
nakokake babagan rantaman wisudane Duryudana dadi Ratu Anom Atina. Prabu
Dhestarastra ngendika lagi digolekake wektu lan wayah kang trep supaya ora
nuwuhake congkrah karo Pandhawa. Dewi Gendari aweh panemu Pandhawa kudu
dsisingkirake supaya keprabon Astina tetap dadi duweke Duryudana. Prabu
Dhestarastra nerangake lamun panemune Dewi Gendari wis kamot ana rancangane
Sengkuni kang bakal ngelongi kekuwatane Pandhawa.
Sabanjure
Duryudana lan Patih Sengkuni nganakake sapatemon karo Dursasana, Kartamarma,
Citrayuda, Citraksi, Drmagati, lan saperngan Kurawa liyane. Patih Sengkuni
nyaranake supaya Duryudana njaluk pambiyantune Pandhita Durna, kanggo
ningkirake Bima. Carane manut marang Pandhita Durna, kang baku ora
ngelok-ngelokake langsung para Kurawa. Sengkuni uga mrentah Kartamarma supaya
ngrehake Kurawa menyang Sokalima. Menawa Pandhita Durna gagal ngojok-ojoki
Bima, Kurawa kudu cekat-ceket. Kroyok lan pateni Bima ing Sokalima. Duryudana
lan Sengkuni banjur budhal lan disusul dening Kurawa liyane.
Lagya kang
ana ing pertapan Sokalima Pandhita Durna kaadhep dening anak siji-sijine,
Aswatama. Ora let suwe Duryudana lan Sengkuni teka. Sawise ngabarake
keslametan, Duryudana ngaturake niyate njaluk pambiyantune Begawan Durna supaya
nyingkirake Bima. Iki kanggo waluyaning keprabon Astina marang para Kurawa.
Wiwitane Begawan Durna kabotan. Nanging Sengkuni lan Duryudana ngesuk kanthi
cara ngundamana dedununge Resi Durna ing Astina kang ora ucul saka lelabuhane
lan lamone Prabu Dhestarastra. Kasurung saka utang budi, resi Durna tandhone
saguh mujud panjaluke Durudana.
Sawise Sengkuni
lan Duryudana lunga, Resi Durna banjur nimbali Bima. Kanthi alesan kanggo
ngluhurake Pandhawa, Bima diutus golek banyu panguripan Tirtapawitra menyang
gunung Candradimuka. Nalika Bima lagi ngambrukake wit-wit gedhe lan njegol
watu-watu gedhe nggolki Tirtapawitra, dumadakan ana buta loro cacahe, Rukmuka
lan Rukmakala. Kalorone buta iku murka amarga Bima wis ngrusak tatanan
panguripan ing gunung Candradimuka ;an Tirtapawitra ora ana ing gunung kuwi.
Dumadi geehinh panemu, wekasan dadi bandayuda. Amarga saka ampuhe kuku
Pancanaka, Bima kasil merjaya Rukmuka lan Rukmakala, sawise mati jisime badhar
dadi Bethara Indra lan Bethara Bayu.
Bethara Indra
nerangake lamun Tirtapawitra ora ana ing gunung Candradimuka. Bima didhawuhi
ngadhep marang Resi Durna nyuwun katrangan kang cetha dumunung Tirtapawitra. Bima
sendika dhawuh bali menyanh Sokalima nemoni Resi Durna. Dene Bethara Indra lan
Bethara Bayu kondur menang kahyangan.
Gumelar ing
ereng-erenge Candradimuka. Arjuna lan Yamawidura ketemu karo rombongan Kurawa. Dumadi
bedaning panemu kang ndakekake psulayan. Arjuna lan Yamawidura dikroyok dening
Kurawa. Bejane nalika Arjuna lan Yamawidurakadhesek, Bima teka langsung
mbiyantu ngoyak Kurawa. Bima ngomong marang Arjuna lan Yamawidura menawa
Tirtapawitra ora ana ning gunung Candradimuka. Deweke saiki arep bali menyang
Sokalima arep nyuwun kapesthen Resi Durna, ana ngendi mapane Tittapawitra. Katelune
banjur pisah lakune. Bima menyang Sokalima dene Arjuna lan Yamawidura bali
menyang keputren Astina arep nemoni Dewi Kunthi lan kluwarga Pandawa liyane.
Bali ing
pertapan Sokalima. Resi Durna nampa tekane Bima. Sawise Bima nyritakake
kedadean kang sabenere, Resi Durna banjur alesan menawa sabenere kabeh kuwi mau
kanggo nguji kesabaran lan kekuawatane Bima. Resi Durna banjur nuduhake papan
panggonane Tirtapawitra kang sabenere yaiku ing dhasara samodra. Bima langsung
pamit tumuweng segara kidul.
Gelare kaputren
Astina. Dewi Kunthi lan Puntadewa nampa tekane Arjuna lan Yamawidura. Ing wektu
iku uga Bima teka saperlu nyuwun donga pangestu marang ibune saperlu arep
nggolek Tirtapawitra yaiku Dewi Kunthi. Dewi Kunthi menggak Bima lan
ngndikakake menawa Tirtapawitra sejatine ora ana. Iku mung rekadayane Resi
Durna kang arep nyilakani Bima. Nanging Bima tetep nuhoni marang dhawuhe gurune
lan budhal nggoleki Tirtapawitra ing dhasaraing samodra. Dewi Kunthi dhawuh
marang Arjuna lan Yamawidura ngawat-awati lakune Bima.
Ing dhasare
samodra ana ula kang ngadhang lakune Bima. Kekarone mbudidaya nyilakani siji
lan sijine. Tundhone Boma kasil mateni ula kasebut. Nanging Bima uga semaput
lan klekep tekan dhasar samodra.
Katon Dewi
Ruci lagi sapatemon karo Bima. Dewa Ruci takon apa kekarepane Bima nyilem
nganthi dhasare samodra. Bima nerangake menawa dheweke diutus gurune nggolek
Tirtapawitra. Dewa Ruci ngandharake menawa sejatine mapan ing dhiri pribadine
Bima dhewe, kang wujude niyat kanggo tumindak jujur lan luhuring budi, sarta
ngenggonake rasa kurmat marang sapadhane. Nindakake kabecikan tanpa pamrih,
tresna marang sapdha-padha kaya dene tresna marang awake dhewe. Saka Dewa Ruci,
Bima antuk wejangan babagan ilmu kasampurnan, ing anatarane asaling dumadi,
sangkan paraning dumadi, lan tataraning dumadi. Bima banjur didhawuhi bali
menyang Astina nglumpuk karo ibu lan sedulure, amarga isih akeh keawajiban kang
kudu ditindakake.
Hafidhoh Ar-Rohman
Semarang, 13 Desember 2014